Een laadpaal thuis

Uw elektrische auto opladen was nog nooit zo gemakkelijk met een laadpaal thuis!

Elektrische auto’s worden steeds populairder in Nederland. Naast de voordelen die elektrisch rijden biedt voor de portemonnee, willen steeds meer mensen ook hun steentje bijdragen aan een duurzamer milieu. Met de toename in elektrische auto’s wordt er ook geïnvesteerd in een openbaar laadinfra. Met 123.000 openbare laadpunten heeft Nederland het hoogste aantal openbare oplaadpunten binnen Europa. Daarnaast waren er in 2022 al 972 snelladers in Nederland. Toch willen steeds meer mensen een laadpaal thuis.

Een laadpaal thuis

Een laadpaal thuis heeft veel voordelen. Zo kunt u tegen een voordeliger tarief laden en u bent ook niet afhankelijk van openbare laadpalen.

Een laadpaal thuis is veilig, handig en gebruiksvriendelijk. U kunt uw auto gemakkelijk opladen, terwijl u thuis gewoon uw eigen ding kunt doen. In dit blog leggen wij u meer uit over de ins en outs van een laadpaal.

De kabel van een elektrische auto hangt in de laadpaal.

Welke soorten laadpalen zijn er?

Er bestaan verschillende soorten laadpalen, onder te verdelen in 4 categorieën: 

Wanneer u de elektrische auto aansluit op een AC-lader zal de auto binnen 2-6 uur opgeladen zijn. Dit is wel afhankelijk van het maximale laadvermogen van de laadpaal. Deze vorm van laden is niet zo duur. DC staat voor snelladen. Deze vorm van laden is wel duur, maar de elektrische auto is wel veel sneller opgeladen. Thuisladers zijn altijd AC-laders. Langs de snelweg staan meestal DC-laders.

Een standaard lader werkt zonder laadpas. Dit wordt ook wel Plug & Charge genoemd. Slim laden werkt met een laadpas of druppel.

Een lader kan bevestigd worden op een paal of aan een muur.

Laders die door meerdere mensen gebruikt kunnen worden, staan op openbaar terrein. Bijvoorbeeld langs de snelweg of op een bedrijventerrein. Een lader die u zelf aanschaft staat op een eigen parkeerterrein.

Hoe werkt een laadpaal?

Zoals hierboven genoemd zijn er verschillende laadpalen, maar in de basis werken deze allemaal hetzelfde. U laadt uw auto op door het via een laadkabel te verbinden aan de laadpaal. Bij sommige thuisladers zit de kabel vast aan de laadpaal, maar bij andere thuisladers en openbare laadpalen gebruikt u de lader die u bij de auto heeft gekregen. Wanneer u de elektrische auto aansluit op een laadpaal wordt de accu opgeladen. De snelheid waarmee de auto wordt opgeladen kan enorm verschillen bij verschillende soorten laadpalen

Wilt u uw auto laden bij een openbare laadpaal of snellaadpaal, dan heeft u wel een laadpas nodig. Het laden wordt namelijk gestart en gestopt met de laadpas. Het opladen werkt bij elke openbare lader hetzelfde in 3 stappen:

  1. U verbindt uw elektrische auto via een laadkabel met de laadpaal. Ziet u een groen lampje, dan kan het laden gestart worden. Als het lampje rood is, betekent dat er een storing in de lader is. De auto kan dan niet worden opgeladen bij die paal.
  2. Houd uw laadpas voor de scanner op de laadpaal om de laadsessie daadwerkelijk te starten. Vaak ziet u dan een blauw lampje.
  3. Is de auto voldoende opgeladen? Stop dan het laden door de laadpas weer voor de laadpaal te houden en verwijder de laadkabel uit zowel uw auto als de laadpaal.

Het is aan te raden om de elektrische auto niet via een gewoon stopcontact op te laden. U gebruikt daarvoor een thuislaadpunt die aangesloten wordt op een aparte groep. Dat gaat sneller en is veiliger.

Een laadpaal thuis met daaraan een auto gekoppeld.

Hoe werkt een laadpas?

Om te kunnen betalen voor de elektriciteit bij een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Een laadpas is uw betaalmiddel en identificatiemiddel in één. Door de laadpas voor de openbare laadpaal te houden, ontgrendelt u de paal en kunt u er gebruik van maken.

Eigenlijk is een laadpas een abonnement. U kunt het vergelijken met bijvoorbeeld simkaarten. Daarin kunt u kiezen voor een prepaid simkaart, waarbij u alleen betaalt als u belt, sms’t of internet gebruikt. Of u kiest voor een een abonnement, waarbij u maandelijks een vast bedrag betaalt. Dit werkt bij laadpassen ongeveer hetzelfde. Ook hierbij kunt u ervoor kiezen om alleen bij gebruik te betalen of om een vast maandbedrag te betalen.

Wanneer de laadbeurt klaar is, brengt de laadpaalbeheerder automatisch de laadkosten in rekening. De laadpaalbeheerder stuurt dit door naar uw ‘provider’ van uw laadpas en deze stuurt aan het einde van de maand een factuur met al uw laadsessies van die maand. Er zijn verschillende ‘providers’ voor laadpassen. Het loont om goed uit te zoeken voor welke aanbieder voor laadpassen u moet gaan. Daarvoor moet u weten hoe u uw elektrische auto ongeveer wilt gaan opladen. Kies op basis van uw verbruik en rijgedrag welke laadpas aanbieder het beste bij u past.

Wat is het verschil tussen gewoon laden (AC) en snelladen (DC)?

Het belangrijkste verschil is natuurlijk dat de auto bij een snellader sneller oplaadt dan bij een standaard lader. Dit zit in de manier van het overbrengen van stroom. Een standaard lader maakt gebruik van wisselstroom, die door een omvormer in de auto wordt omgezet naar bruikbare gelijkstroom. Bij een snellader is de lader zelf voorzien van een omvormer, waardoor de lader meteen bruikbare gelijkstroom levert. Het scheelt veel tijd wanneer de auto de wisselstroom niet meer zelf om hoeft te zetten in gelijkstroom. Snelladers hebben vaste kabels waar verschillende typen stekkers aan zitten. U heeft voor het snelladen dus niet uw eigen kabel nodig. Echter kunnen niet alle auto’s opgeladen worden bij een snellaadpunt. Wat oudere of goedkopere elektrische auto’s kunnen niet worden opgeladen aan een snellader.

Hoe werkt een snellader?

De stroom die een elektrische auto moet ontvangen om opgeladen te kunnen worden, is gelijkstroom. Alleen deze ‘stroomsoort’ kan worden opgeslagen in een accu. Een standaard lader geeft geen gelijkstroom, maar wisselstroom. Dat komt omdat ons stroomnet voorziet in wisselstroom. Hier is voor gekozen, omdat bij wisselstroom een hogere spanning over een langere afstand getransporteerd kan worden. Met een transformator kan de wisselstroom aan het einde van de rit omgezet worden in gelijkstroom. Deze transformator is meestal een batterij of adapter. Wanneer u dus uw elektrische auto oplaadt aan een standaard laadpaal, moet de omvormer in de auto zelf de stroom omzetten in gelijkstroom. Een snellader heeft dat al gedaan voordat de stroom de auto ingaat. Dat wil dus zeggen dat de auto meteen gelijkstroom ontvangt, waardoor het laden veel sneller gaat. Al in 20 minuten kan de auto weer voor 80% opgeladen zijn.

Wanneer u de auto tot 100% oplaadt aan een snellader kan de accu op termijn te maken krijgen met degradatie. Dat heeft gevolgen voor de actieradius. Daarom is het zo ingeteld dat als auto met 80% is opgeladen het laden daarna een stuk langzamer zal gaan met een snellader. Het heeft dus ook niet zo veel zin om langer dan 80% te snelladen.

Is snelladen schadelijk voor een elektrische auto?

Voor een zo lang mogelijke levensduur van de accu is het beter om de elektrische auto ‘normaal’ op te laden. De snellader is dan ook eigenlijk niet bedoeld om de auto volledig op te laden, maar om snel wat bij te kunnen laden, zodat u naar het volgende normale laadpunt kunt rijden. Snelladen kan namelijk leiden tot een snellere degradatie van de batterij van een elektrische auto. Er kan warmte ontstaan in de batterij bij hogere laadsnelheden. Hoe meer elektriciteit er door de cellen in de batterij stroomt, hoe warmer deze worden. Het zou kunnen dat de temperatuur zo hoog oploopt dat er problemen ontstaan.

Gelukkig ligt dit in de praktijk anders. Autofabrikanten weten ook dat dit gebeurt en die hebben stappen ondernomen om dit te beperken. Zo wordt bijvoorbeeld de laadsnelheid in verschillende stadia tijdens het laden beperkt. De topsnelheid wordt alleen in het begin gehaald en neemt daarna langzaamaan af. Veel elektrische auto’s hebben daarnaast een actief koelsysteem dat de temperatuur van de accu kan reguleren. Hierdoor kan snelladen op zich niet zoveel kwaad, maar wordt nog steeds aangeraden om het niet dagelijks te doen.

Hoe kunt u slim laden?

Een elektrische auto opladen vraagt veel stroom en vergt ook veel van de stroomtoevoer. Er zijn drie manieren om slim te laden met een laadpaal thuis:

Bij Dynamic Load Balancing voorkomt een slimme laadpaal dat de stopper er niet uitklappen als er teveel stroom wordt gevraagd. Als bijvoorbeeld de wasmachine en droger tegelijk draaien, dan laadt de auto met minder vermogen. Als een van de twee apparaten dan klaar is, zal de auto weer op volle toeren verder opladen.

Een andere manier om slim te laden, is uw auto op te laden als het stroomtarief het gunstigst is.  U heeft hiervoor wel een dynamisch energiecontract nodig. Dit energiecontract werkt niet met een normaal en daltarief, maar met uurtarieven. U kunt dan de uren kiezen waarop het stroom het goedkoopst is. Dit is vaak op momenten dat er geen piek is. De stroom is dan erg duur en vaak ook niet groen. ‘s Nachts opladen levert bijvoorbeeld vaak voordelige tarieven. Met het slim kiezen van het moment wanneer u gaat laden, kunt u 30 procent op de laadkosten besparen, ontlast u het stroomnet en laadt u op die momenten met groenere stroom.

U kunt natuurlijk uw auto zelf inpluggen als de stroom het goedkoopst is. Er bestaat echter ook de optie om dit automatisch te regelen via de auto of de laadpaal. Via een app kunt u aangeven hoe laat u de auto nodig heeft en hoe vol de batterij moet zijn. Het laadpunt kiest vervolgens de goedkope uurtarieven om slim te laden. 

Tot slot kunt u ook bidirectioneel laden. Hiermee kunt u de stroom uit uw auto gebruiken voor de rest van uw huis. Deze laadmanier werkt net als laden met een dynamisch contract: u laadt uw auto op als de stroom het goedkoopst is. De opgeslagen stroom in uw auto kunt u dan gebruiken als de stroom duur is. Lees hieronder meer over bidirectioneel laden.

Wat is bidirectioneel laden?

Een nieuwe vorm van opladen is bidirectioneel laden. Dit betekent dat de stroom twee kanten op gaat: van en naar uw auto toe. Dat is anders dan het traditionele laden waar de stroom enkel en alleen naar uw auto toe gaat. 

Er zijn verschillende manieren waarop u bidirectioneel kunt laden:

De eerste versie van bidirectioneel laden was V2L, ofwel ‘vehicle to load’. Hierbij kunt u de elektrische auto gebruiken als stopcontact om bijvoorbeeld uw camera of telefoon op te kunnen laden terwijl u onderweg bent.

V2G staat voor vehicle to grid. Hiermee kunt u stroom vanuit de auto aan het net leveren. De energieleverancier kan zo op piekmomenten stroom uit uw auto gebruiken. Zo hoeft er minder stroom uit vervuilende bronnen gebruikt te worden. U krijgt daar uiteraard voor betaald. Andersom werkt het al langer zo dat als er teveel stroom op het net is, de aanbieder van laadpalen het overschot aan stroom kwijt kan in de auto’s die op dat moment laden. Als er te weinig stroom is, gaat het opladen langzamer.

De auto wordt bij V2H (vehicle to home) gebruikt als een grote thuisbatterij: de stroom gaat van de auto naar het huis. De wisselstroom wordt door middel van een converter omgezet in gelijkstroom die u dan in huis kunt gebruiken. U kunt zelf de hoeveelheid stroom regelen die van en naar de batterij gaat en zelf aangeven hoeveel stroom er uit de autobatterij terug mag naar het stroomnet. Energieleveranciers betalen hier geld voor terug aan u als laadpaalbezitter.

Wat is het voordeel van bidirectioneel laden?

Het grote voordeel van bidirectioneel laden is dat u geld kunt verdienen met de energie die u overhoudt. Deze kunt u namelijk terugverkopen aan het elektriciteitsnet. Alle energie die in de batterij van de elektrische auto wordt opgeslagen, kan aan het net worden verkocht. Dit kan ook als u stroom opwekt via zonnepanelen. Met een steeds vollere elektriciteitsnet en stijgende flexibele energietarieven is het een goede reden om zonnestroom in te zetten met een eigen bidirectionele laadpaal thuis en een elektrische auto.

Wilt u een laadpaal thuis?

Wanneer u beschikt over een eigen parkeergelegenheid kunt u ervoor kiezen om een eigen laadpaal aan te schaffen. U weet dan zeker dat u altijd de auto kunt opladen als u thuis bent en zo bent u niet afhankelijk van openbare laadpalen.

Voordat u een laadpaal thuis kunt plaatsen, moet u weten hoe uw huis op het stroomnet is aangesloten. Er zijn twee dingen die van belang zijn: de stroomsterkte van de aansluiting en het aantal fasedraden van de aansluiting. De aansluiting bestaat uit kabels die de meter in de meterkast verbindt met het elektriciteitsnet. Hoeveel stroom er door de aansluiting kan, wordt bepaald door het aantal fasedraden van de aansluiting. Dit kan er één zijn, een 1-fasenaansluiting of drie, een 3-fasenaansluiting.

Wat is het verschil tussen een 1- en een 3-fasenaansluiting?

Bij een 1-fasenaansluiting loopt er via het stroomnet een kabel met twee draden naar de meterkast: een nuldraad, ook wel aarde genoemd, en een fasedraad met 230 volt wisselspanning. De meeste oude huizen hebben een 1-fasenaansluiting. 

Bij een 3-fasenaansluiting bestaat de kabel uit vier draden: een nuldraad en drie fasedraden van 230 volt. Dit zijn grotere aansluitingen dan de 1-fasenaansluitingen en leveren daarom ook een groter vermogen. Dit staat beter bekend als krachtstroom en wordt ook wel draaistroom genoemd.

Hoe weet u welke aansluiting u heeft?

Op de elektriciteitsmeter in de meterkast kunt u zien welke aansluiting u heeft. Bij een 1-fasenaansluiting staat er 220 of 230 V. Bij een 3-fase-aansluiting staat er 3 x 220/230 V of 380/400 V.

Ook op de jaarrekening kunt het terugvinden. Staat er 1 x 25 A of 1 x 20 A dan heeft u een 1-fasenaansluiting. Een 3-fasenaansluiting wordt aangeduid als 3 x 30 A.

Hoe snel laadt de auto op?

De snelheid waarmee uw auto oplaadt met een laadpaal aan huis is afhankelijk van het maximale laadvermogen. Dit wordt bepaald door de combinatie van het aantal aansluitingen en de stroomsterkte.

Om het maximale laadvermogen te berekenen mag u bij een 3-fase-aansluiting de stroomsterkte per fase vermenigvuldigen met 3. De meest voorkomende aansluiting met hun bijbehorende laadvermogen vindt u in de tabel hiernaast.

Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. Daarom zijn de meeste laadpalen voor thuis voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW). In de publieke ruimte komt het wel voor dat er laadpalen zijn die maximaal tot wel 17,2 kW of zelfs 22 kW kunnen leveren.

De maximale stroom voor 1 fase in de meterkast is vaak 16 A. Dit komt neer op een maximaal laadvermogen van 3,7 KW. Een accu van 60 kW is met dit laadvermogen van 3,7 in ongeveer 16 uur opgeladen. In sommige woningen is er een grotere aansluiting vanuit de netbeheerder aanwezig. Dan is er een hogere stroom beschikbaar en zal de oplaadtijd minder lang zijn. Bij 30 A zal het ongeveer 8,5 uur duren voordat de accu van 60 kW is opgeladen.

Met een maximale stroom van 16 A levert een 3-fase laadpunt een laadvermogen van 11 kW. Dit is drie keer sneller dan een 1-fase laadpaal. Een accu met capaciteit van 60 kW is dan in ongeveer 5,5 uur opgeladen. Als uw auto geschikt is om op te lade met een 3-fase laadpaal, dan is het aan te raden om daarvan gebruik te maken.

Kan er van 1- naar een 3-fasenaansluiting worden gegaan?

Wanneer u een hoog maximaal laadvermogen nodig heeft, is het fijn om een 3-fasenaansluiting te hebben. Het is mogelijk om van 1- naar een 3-fasenaansluiting te gaan. Dit wordt ook wel verzwaring van de aansluiting genoemd. Hiervoor kunt u contact opnemen met uw netbeheerder. De kosten hiervoor verschillen per netbeheerder, maar u kunt rekenen op bedragen tussen de €250 en €350. Ook als uw auto geen 3-fasenladen ondersteunt, is een verzwaring de moeite waard. U loopt dan minder snel tegen de limieten van uw eigen aansluiting op.

Aansluiting Max. laadvermogen
1 x 16 A 3,7 kW
1 x 25 A 5,8 kW
1 x 30 A 6,9 kW
3 x 16 A 11,0 kW
3 x 25 A 17,2 kW
3 x 32 A 22,0 kW

Hoe wordt een laadpaal thuis geïnstalleerd?

Wanneer u een laadpaal thuis inclusief installatie aanschaft bij Duurzaam Totaalbouw, zal een gecertificeerde professional de laadpaal thuis komen installeren. De laadpaal wordt altijd direct aangesloten op uw meterkast. Hiervoor wordt er een aardlekautomaat geplaatst in de meterkast en een nieuwe stroomgroep aangemaakt. Het aanmaken van een nieuwe stroomgroep is nodig om uw huis te beschermen tegen overbelasting.

Wanneer dit gebeurd is, zal de installateur de muur doorboren, zodat de kabels van de meterkast naar buiten kunnen. Deze kabels zullen buiten het huis ingegraven worden. Nu kan de laadpaal voor thuis geïnstalleerd worden. Samen met de installateur kiest u de plaatsing. De laadpaal wordt geplaatst en de kabels worden hierop aangesloten. De laadpaal zal ook meteen verbonden worden met het thuisnetwerk, als dat van toepassing is. Als het laadstation is geplaatst en verbonden, zal de installateur samen met u de werking controleren en advies en uitleg geven over het gebruik van uw laadpaal thuis.

Bent u geïnteresseerd geraakt? Neem dan contact met ons op en wij helpen u graag verder.